HUPI-5 og Humetrica’s sosio-emosjonelle personlighetsmodell
Bruk av personlighetstest i rekrutteringsprosessen hjelper deg å øke graden av objektivitet, og i kombinasjon med intervju og referansesjekk bidrar den til økt treffsikkerhet i prosessen. Humetrica’ personlighetstest (HUPI-5) bygger på en atferdsmessig og sosio-emosjonell tilnærming til personlighet. I likhet med de fleste andre anerkjente personlighetstester i dag, er HUPI-5 utviklet med basis i antakelsen om at personligheten kan beskrives med utgangspunkt i fem dimensjoner, også kalt Big-Five (Big-5). Vår egen forskning er basert på blant annet faktoranalyser som rafinerer 5-faktormodellen ytterligere til fire atferdsstiler i tillegg til en sosial dimensjon som vi kaller “Sosial Dristighet” (introvert-ekstrovert i Big5).
HUPI-5 (Humetrica Personality Inventory – Big Five) egner seg i de fleste sammenhenger hvor atferdsmønstre evalueres. Aller mest benyttes verktøyet til rekruttering og karriereveiledning. Kombinert med en grundig jobbanalyse gir HUPI-5 en god plattform til å vurdere egnethet og utgjør et nyttig supplement sammen med annen tilgjengelig informasjon. Bruk av HUPI-5 forutsetter deltagelse på lisensieringskurs.
Personlighet: En persons karakteristiske måte å tenke, føle og handle på. Dette kommer til uttrykk i form av ulike atferds- og mestringsstiler som Målrettet, Impulsiv, Omsorgsfull og Analytisk. Humetrica har valgt å kalle disse for Sosiale Mestringsstiler, eller på engelsk Social Coping Styles.

HUPI-5 | Engelsk – The Big Five | Sosiale Mestringsstiler (Social Coping Styles) | ||
---|---|---|---|---|
Åpensinnet | = | Openness | = | Impulsiv (Impulsive) |
Emosjonelt sterk | = | Neuroticism | = | Målrettet (Directive) |
Medmenneskelig | = | Agreeableness | = | Omsorgsfull (Caring) |
Pliktoppfyllede | = | Conscientiousness | = | Analytisk (Analytical) |
Utadvendt | = | Extraversion | = | Sosial Dristighet (Social assertiveness) |
faktor 6 mangler |
= | the missing factor 6 | = | Emosjonell responsivitet (Emotional responsiveness) |